Tuleviin juhliin on tulossa vieraita, joilla on gluteeniton ruokavalio, ja heille pyrimme  tarjoamaan yhtä montaa sorttia kuin muillekin vieraille. Tarjolla on aluksi ruisleipää ja salaattia, joten gluteenitonta leipääkin täytyi tehdä. Makeita gluteenittomia leivonnaisia olen tehnyt ennenkin, ja niiden leipominen sujuu jo rutiinilla, mutta gluteenitonta leipää en ole ennen leiponut. Olen turvautunut aiemmin kaupan valikoimiin.  Löysin nämä seuraavat ohjeet kirjoittamaltani lapulta, mutta en muista mistä olen ne saanut. Gluteenittomia tuulihattuja olen tehnyt ennenkin, mutta gluteeniton leipä on uusi tuttavuus. Molemmat ovat helppoja tehdä, joten jos vaikka et ole näitä aiemmin leiponut, uskallat kokeilla. Pikkuleipiä, kakkuja ja pullaa teimme gluteenittomana ja maidottomana.

Tuulihatut

3 dl vettä

100 g voita

3 dl gluteenittomia jauhoja

4 munaa

Kiehauta vesi ja voi. Lisää sekaan gluteenittomat jauhot. Anna jäähtyä, lisää munat ja vatkaa hyvin. Olen vatkannut niin kauan, että taikina silenee ja tarttuu kulhon reunoihin ja vatkaimeen. Hih.. olipahan ohje, mutta en osaa sitä paremminkaan kertoa. :)

Minulla on tapana pursottaa tuulihattutaikina, että saan nättejä ja samankokoisia juhlatarjottavia.

Paistolämpötila 200 astetta 25 - 30 min.

Tattarileivät

1,5 dl tattarisuurimoita

7 dl vettä

1,5 tl suolaa

75 g voita

50 g hiivaa

1 rkl siirappia

5 dl gluteenittomia jauhoja

Keitä tattarisuurimot suolalla maustetussa vedessä kypsäksi. Jäähdytä haaleaksi. Lisää vesitilkkaan liotettu hiiva, sulatettu voi ja lopuksi jauhot. Vaivaa taikina tasaiseksi. Anna kohota 20 min. Jaa taikina kahdeksi keoksi pellille. Anna kohota 20 min. Paista 200 asteessa n. 30 min.

Tämä leipä maistui hyvältä ainakin tuoreena. Tästä minulla ei ole kokemusta onko maku yhtä hyvä pakastamisen jälkeen, mutta oletan että yhtä hyvää.